Teorie barev

Barevný svět
 

Nyní Vám představím několik barev, tak jak je vnímám já sama, zkuste při čtení těchto řádek brát v potaz výše uvedené a to, že je to můj osobní pocit, mé vnímání a smyslem těchto řádek bude úkol pro Vás: Jaké je Vaše vnímání? Po přečtení jednotlivých barev si vezměte čistý list a napište své pocity, poznatky dojmy.


Červená barva

 


Při vyslovení slova červená barva, se většině lidí vybaví silná energie, která vždy ovlivní naše vnímání.
Je mnoho tónů této základní barvy, asi nejsou dva jedinci, kteří si představí stejný odstín, podobnou sytost a především totožný význam, který má tato barva pro každého z nás svůj vlastní. Pokud jí budeme posuzovat pohledem krásna, pak si určitě červená vyslouží přízviska nádherná, jasná, živá nebo i milující červeň.
Stačí zavřít oči a červená barva je tak snadno představitelná v našem světě fantazie. Není náhodou, že touto barvou si lidé už mnohá staletí dávají lidé symboly lásky, výstražná znamení, ale často i strach evokující síly. Například v čínské tradici je červená barvou štěstí.
Plnost a hloubka této barvy je ničím nenahraditelná. Každá kapka červené změní jinou barvu k obrazu svému. Můžeme vzít malé množství bílé barvy a vmícháme do červeného základu, barva lehce zesvětlá, pouhým okem neznatelně. Otočíme-li postup a vmícháme do bílé malé množství červené, změna bude okamžitě viditelná.
Vnikne nám růžová. Všechny tóny růžové nesou názvy jako sladká, něžná, ale i hrozná a nepříjemná. Růžové si každý všimne, v přírodních tónech je plná obdivu, vždyť růžový keř v zahradě, vykvetlý strom na jarní mezi, či malý kvítek jahodníku, to vše nazveme krásnem, přidáme něhu do svých slov a naše city změní své rozpoložení.
Jiné je to již při použití v interiéru nebo exteriéru. Tam vnímáme červenou a růžovou velmi odlišně. Použít červenou barvu na exteriér domu je velmi málo přijatelné pro lidské oko. Kde si to možná můžeme dovolit, jsou místa s pracovním cílem. Navození energie a pohybu nám může umožnit právě tato barva, která svou silou dokáže provokovat naše smysly. Přesto bych jí já sama v interiéru v plné sytosti nevyužila.
Nyní si představte použití růžové, té krásné, něžné barvy květů na omítku domu, v té chvíli nám nepřipadá něžná, ale nevkusná, nevhodná a matoucí. Proč?
Červená je barvou první čakry, má v sobě veškerý potenciál síly, evokuje, rodí a navozuje stav cesty vpřed. Barva krve využívá sílu a probouzí množství emocí, láskou počínaje, nenávistí konče.
Bílá je nezbytná součást každé barvy. Je to na rozdíl od jangové červené, velmi jinová barva. Přimícháním bílé, potlačujeme sílu jangu a ten jakoby se bránil, být použit ve velkých, exteriérových plochách. A přesto to není a nemělo by být pravidlem, jen doporučením.
Plochy plně červené navozují stav plného, jangového jasu a naproti tomu růžové energie velmi tlumí podle použitého poměru. Čím více jinové stabilní bílé, tím utlumenější bude energie.
Doporučení pro exteriér domu:
- většinou červenou nevyužíváme
- můžeme použít červeň s přídavkem hnědé nebo oranžové (žluté), tyto tóny jsou již v přírodě snáze nalezitelné a pro lidské oko příjemné

Doporučení pro interiér domu:


- pokud chceme podpořit energii místnosti, volíme červené doplňky, květy, kuchyňské desky nebo obrazy s tématikou ohně, červených květů, nebo i mořské hvězdice
- dáme pozor na červenou v dětských pokojích, kde je nutné vnímat potenciál dítěte, tato barva ho bude dráždit a provokovat k činům
- v ložnicích používáme červenou opatrně, můžeme jí podpořit sexuální energii, ale také neklidný spánek
- v koupelnách se většinou nevyužívá, kvůli svému protikladu s vodou, lze použít, pokud máme chladné, temné prostory a potřebujeme oživit základní tóny barev

Oranžová barva


Barva stojící mezi základními tóny červené a žluté, je bezesporu příjemná a oku téměř každému ladící. V dnešní době velmi oblíbená oranžová barva má mnoho podob a využití.
Energeticky si tato barva stojí velmi dobře, má v sobě potenciál červeného ohně a žlutého jasu.
Přesto se musí s oranžovou pracovat opatrně, měli bychom dát pozor na utažení tónu. To můžeme vnímat snadno, protože pokud požijeme krycí bílou barvu, tak nám bílá stáhne jas a potlačí energii. V okamžiku, kdy máme v oranžové barvě více dílů červené, hrozí nám tóny růžové, protože červeň s bílou tvoří růžové podtóny a barva tím vznikne sladká a matoucí. Oranžovou barvu tónujeme raději žlutou nebo okrovou, dosáhneme tak přirozenějších tónů.
Oranžová v sobě nese odznak síly, stability a klidu. Tento klid je jen zdánlivý, hýbe se a vlní, stejně jako vlny pouště. Skrývá velké množství ohně, plynoucího ze samého středu země. Je to barva druhé čakry a tudíž má silnou zemskou energii, podporuje zemskou fantazii. Nechává nás plynout a zároveň nás drží pevně v rukou. Hladí a přitom podporuje k činům. Je stálá a přesto velmi energetická.
Tuto barvu nalezneme volně v přírodě, v pískovcovém lomu, v dunách pouště, nebo hlubokém kaňonu. Přírodní tóny oranžové jsou vždy laděné s okrem a hnědou příměsí. Působí teple, hřejivě a neobyčejně příznivě pro lidské oko.
Chceme-li tedy využít oranžovou a její tón pro exteriér, použijeme k tónování okry, pálenou hněď a ostatní hnědé hlinky. V exteriéru je nutné vidět sepjetí s okolní přírodou, s rázem krajiny, ale i urbanistiku okolí. Jinak bude vypadat sytě oranžový dům uprostřed městského sídliště, v moderní zástavbě domů, než stejný dům v malé malebné vesničce na pokraji lesa.
Než zvolíme konečnou barevnost domu, měli bychom mít vzorek 1,5 x 1,5m a nechat na sebe tuto barvu vnímat přímo v místě, kde bude použitá. Zda ladí s okolní krajinou, zda nenarušuje její řád. Sledujte, jaký efekt barva přináší, oranžová by měla navazovat klid a zároveň probouzet energii. Interiér domu je dnes velmi často laděný oranžovými tóny, od jemného tónu žluto-oranžové, přes meruňkovou k po pomerančové až po syté tóny cihlové oranže. Jsou to krásné syté barvy, ale přesto bychom neměli zapomínat na výše uvedené energetické znaky, které tato silná barva do dané místnosti vnese. V obytných prostorech ji lze plně doporučit, hezky ladí s většinou dřev, zeleň ji dodává něhu a sytost. Krásně vyznívá, je-li strukturovaná, patinovaná nebo použita na hrubším štuku. Na hladkém, leklém povrchu může působit uměle. Hrubší jakoby méně upravený povrch, dá vyniknout různým tónům této aktivní barvy. Na povrch se dostanou v plné kráse všechny její podtóny, okry, žlutě, červeně, stopy zelené i hnědé.
Postupujeme-li dle pravidel Feng – shui, využijeme tuto barvu v oblastech ohnivého a zemského prvku. Čím více červeně vmícháme do oranžové, tím více vstupujeme do ohnivé silné energie a naopak, přimícháním světlých tónů okrů a teplé žluté se noříme do hlubokých klidných energií země.
Oranžová bude stát vždy na rozhraní ohně a země a tudíž je jen na každém z nás, jak její potenciál využijeme. Je nutné nalézt rovnováhu a zvolit správný tón, tato barvu přináší nekonečné množství barevných variací.
Poznámka: V Indii oranžová barva označuje hinduismus.

Zelená barva


Škála neuvěřitelných odstínů této krásné barvy, se nám nabízí na každém našem kroku přírodou. Z pohledu astronauta je naše planeta zaplavena modří a zelení. Dvě základní barvy se tu setkávají v tónech zelené. Modrá a žlutá, dvě krásné barvy rodí nekonečné množství zelených tónů. Energie prýštící z této barvy, je zřejmá každému tvorovi. Jarní, svěže vonící tráva, mladé lístečky na keřích a stromech, zelený háj plný měnících se odlesků, nikdy nekončící zelené barevnosti.
Zbývá jen otázka, jak najít a vybrat pro nás tu pravou. V exteriéru je jí spousty, všude kolem domu nalezneme škálu zeleně, a pokud chybí v nově postaveném, v šedi a hnědi se topícím pozemku, cítíme potřebu jí doplnit a to tím nejpřirozenějším způsobem, rostlinami, keři a květinami.
Jenže co dům? Zde se nemusíme bát použít tóny zelené, jen se vyvarujeme čisté přímé zeleně a příměsí s bílou barvou, ta ubírá zeleni čistotu a jas. Bílá dodá zeleni umělý tón, která je sice svým způsobem také krásná, ale volit ji pro exteriér, není vhodné, protože ji v přírodě nenajdeme a nebude ladit s okolím.
Krásné jsou zelené tóny se žlutou nebo hnědou barvou.
Mějme vždy na paměti, že okolní příroda je hlavním měřítkem. Dům, chata, chalupa nebo i panelový dům by měl do svého okolí zapadnout, být nezbytnou součástí. Člověk se naučil, žít v lidských sídlištích již před dávnými časy, učil se využít přírodní zdroje ke svému užitku. Barvy jsou přírodní, nádherný produkt, který bychom měli využívat s maximálním citem.
Interiér našeho domu, bytu nebo jiného prostoru, lze ozdobit zelenou mnoha způsoby.
Doporučila bych nejdříve květiny. Umístěte ty, o které máte potřebu se starat, rozhodněte se pro určité množství, pro danou místnost a také zjistěte vhodnost použití.
Důvodem je jejich přirozená zeleň a neměla by se střetnout s barevností stěn i doplňků žádným způsobem. Na zdi volíme zelené v přírodních tónech, nejlépe jemně strukturovanou nebo odstínovanou, protože tak nejlépe vyniknou všechny její klady. V lese také nenajdete velký kus stejného tónu zelené, krása této barvy spočívá především v různosti namíchaných tónů, kdy zeleno-hnědá stojí vedle žluto-zelené v těsném sousedství mnoha dalších rozdílných podtónů.
Měli bychom si také uvědomit, že zelená barva je léčivá a tak k ní také přistupovat. Jemné tóny léčí každou lidskou nevyváženost, syté hluboké tóny navozují pocity nekonečné hloubky vnímání a tím pomáhají lidské psychice najít správný směr. Přírodní doplňky, obrazy s krajinnou tématikou, květiny samotné jsou lékem pro každého z nás.
Otevření dveří do barevného světa fantazie
Co je to fantazie?

Již mnoho let dostávám tuto zdánlivě lehkou prostou otázku. Uprostřed mého ateliéru se nabízí jednoduchá otázka. Kde berete ty nápady? Jak dlouho vám trvá vymyslet toto dílo? Zamyšlení nad těmito stálými a opakujícími se otázkami, mne dovedlo k odpovědím, které otevřeli i pro mne skrytá dvířka poznání.

Mé dětství by se dalo nazvat světem fantazie, nic nebylo nemožné. Tatínek vynálezce, designér, maminka malířka a grafička, dětský svět plný barev, rozličných materiálů, neskutečných tvarů a nikde nekončící fantazie. Jak moc mne to ovlivnilo, jsem pochopila až v okamžiku, kdy jsem se potkala s realitou okolního dospělého světa. Viděla jsem své přátele, kteří stáli s otevřenýma očima, a přesto nic neviděli a hlavně nevěděli, co mají vidět, co si počít s prázdným prostorem. Strach z otevřenosti nekonečného prostoru před nimi jim svíral úhel vlastního pohledu. Ten úhel byl opravdu velmi malý, plně závislý na zkušenosti z dětství.

Zkusme pootevřít svá vlastní dvířka a vykouknout ven z uzavřené ulitky našeho vědomí. Pokud najdeme odvahu, uvidíme tenký proužek světla za zrcadlem. Vezmeme další kousek velké odvahy a zůstaneme zde. Budeme vnímat, cítit a poznávat dál nové nepoznané. Jsme tady. Co vidíme? Tajemství, barvy, tvary a struktury. Máme touhu otevřít dveře poznání víc, jenže je tu strach z toho, co bude dál. Otázky se nám honí hlavou, pochybnosti přivírají dveře, nejde se uklidnit a vnímat. Fantazie je přece jen pro děti, pohádky jsou jí plné, tak proč se vracet a zkoušet dávno poznané zapomenuté?

Dětský svět má dveře otevřené, nebo jinak, nemá žádné. Staňme se znovu dětmi a já vám zkusím poradit, jak na to.

Jsi již dospělý, vážný, studovaný, vše znáš a máš přitom zavřené dveře? Jen občas si dovolíš je pootevřít a nakouknout za oponu. Navštívíš krásnou výstavu, zajdeš do divadla na představení, kde ti divadelní svět ukáže svou moc zachytit sílu okamžiku. Podíváš se na nedělní pohádku se svými dětmi nebo jednou za čas spatříš něco neuchopitelného, krásného a ucítíš v sobě hmatatelnou změnu. Záblesk radosti z neuchopitelného, cítíš spojení své duše s prostorem vesmíru. Je to jen chvíle, ale uvědomuješ si, že stojí za to, abys jsi na chvilku zastavil a vnímal.

Díváš se na zázrak duhy plující po deštivé obloze s odrazem slunce a uvědomuješ si, že jsou věci, které překračují vše, co znáš. Řekneš si již jako mnohokrát ve svém životě, ta duha je tak krásná, pojď se podívat, zveš k sobě své blízké z touhy podělit se o krásno. Myslíš to vážně, protože není nikdo, kdo by pochyboval a ty se nebojíš vyslovit svůj názor. Duha je přece krásná. Jenže chvilka pominula, duha ztrácí svou barevnost a propadá se do nekonečného prostoru a tvůj rozum je tu náhle zpět.

Vždyť je to jen hra vody a slunce, napoví ti tvůj racionální mozek.

Jenže zkusme se na chvilku vrátit časem nazpět. Zavřeme své oči a vnímejme ten okamžik, kdy nás duha zasáhla svou velikostí a nekončícím rozměrem. Nechme jí námi projít, je tak svobodná, neptá se nás, zda může vstoupit. Jsme náhle uvnitř všech těch barev, jsme tady. Teď jsou dveře fantazie dokořán. Pojďme ještě dál. Srdce nám buší jako o život, naše duše je konečně doma a hlasitě dává najevo svou radost bušením uprostřed naší hrudi. Nepozorujeme nic, nesoudíme nikoho. Jsme duhou i fantazií. Jsme krajinou svého raného dětství. Zkusme v tomto okamžiku otevřít své fyzické oči a sáhneme po bílém papíře a pastelkami objevíme nový rozměr.

Přijde okamžik, kdy nevíme, co dál kreslit, a tak se nebojme zase zavřít své oči a otevřít znovu dveře fantazie a vnímat tu krásnou poezii duhy. Nadzvedneme svoje víčka s vnitřním opojným pocitem, že jsme stále uprostřed nikde nekončící duhy a zkusíme kreslit dál. Jakmile jednou začneme, nemůžeme skončit. Duha nás povede dál a dál na své pouti vesmírem. Vezme nás za ruku a povede naší touhu, protože fantazie má tajemnou vlastnost. Je totiž rozpínavá všemi směry. Čím víc se rozletí, tím dál putuje. Nezná žádné hranice, zná jen svobodu a krásu nikde nekončící pohody a klidu.

Je stejná jako my lidé, když se nám podaří přijmout skutečnost, že jsme vesmírem svých duší, že nemáme žádné hranice, že neplatí žádná pravidla. Jen ta naše, napsaná naší touhou a vnitřní svobodou.

Stačí se začít dívat kolem sebe, vstoupit do své duhy a vše ostatní přijde samo.

Je to totiž kouzlo. Naše kouzlo.

Automatická/intuitivní kresba


Jak využít vnitřní světlo a začít si věřit.
Na jednoduchou otázku, co je to intuitivní nebo automatická kresba odpovídám již více než deset let stejně. Je to jedna z možností, jak pochopit sám sebe, jak najít řešení své často zamotané cesty, jak pomoci zdravotně sobě i jiným. Je to také o vnitřní radosti, která přichází zároveň s uvolněním, jelikož duše se vždy raduje, když cítí volnost a touhu po pochopení vlastního já. Najdeme v sobě jasné světlo proudící z našeho podvědomí a za pomoci uvolněné čakry ve své dlani necháme volně proudit energii, která nám pomůže najít to, co jsme zapomněli. Kresba není jen pro vyvolené malíře, všichni máme tento cenný dar a je jen na nás, kdy se ho naučíme využívat pro své dobro. Intuitivní kresba by mohla být nazvána kresbou srdce či lásky.
Naše nedůvěra v sebe se snadno rozplyne, přijmete-li víru ve schopnosti své mysli, těla a především se otevřete řeči své duše. Cest je mnoho a barevný svět je jednou z nich. Výborným pomocníkem se pro nás stane úžasná škála barev, jejich živost a nikdy nekončící energie, prýštící z každé z nich jinak. Pokud se na intuitivní kresbu budeme dívat pohledem výtvarného projevu – zjistíme, že je to přirozená činnost člověka, odedávna používaná a přijímaná jako součást našeho života. V posledních staletích je výtvarným technikám bohužel dáno jméno nedostupnost. Jen vyvolení a talentovaní jsou schopni využívat tuto techniku. Přitom je jen třeba si uvědomit, že kresba a ostatní techniky jsou plně otevřené schopnosti, jsou to další krásné kamínky na lidské cestě poznání.
Strach, že si vybereme nevhodnou barvu. Strach, že tvar nebude ten správný, a tak dále… To vše zrušíme ve své mysli tím, že takzvaně vypneme levou hemisféru. Velikost obrazu je také něco, čeho se většina lidí obává. Přitom větší bílá plocha papíru není nic jiného než malý kousek vesmíru. Je jedno, jak velký díl nekonečného vesmíru právě uchopíte a zkusíte ho namalovat nebo nakreslit. Díky kresbě zůstane naše vnitřní vize viditelná a uchopitelná a můžeme se na ni podívat s odstupem času nebo se o ni podělit s ostatními.
Ukážeme si, že intuitivní kresbu lze dobře využívat pro diagnostické účely, můžeme
sobě i ostatním pomoci luštit mnohé křivky našich životních cest, nalézt nemocná blokovaná místa v našem těle či mysli.

Tato technika od nás vyžaduje jen jediné: důvěřovat sám sobě a svým schopnostem,
které nám byly dány Bohem v nás.


Meditace a kresba


Jak lze zároveň meditovat a kreslit nebo malovat? Velmi jednoduše, každá uvolněná kresba je sama o sobě již meditací. Zkuste si vzít čistý list papíru, pastelky a zavřít na chvilku oči. Počkejte si na téma kresby, které Vám vytane na mysl, a otevřete oči, začněte kreslit a uvidíte, že se naleznete v meditaci. Uklidněním mysli se dostáváme blíže ke své podstatě a tím i k informacím, které nám pomůžou v barevném světě.
Snažte se vždy kreslit, malovat v klidném stavu svého vědomí. Neměli byste být pod žádným tlakem okolností, je důležité si najít vhodný čas i prostor. Měli byste na vše mít dostatečný čas, v kresbě se nedá spěchat. Také je potřebné se naučit odmítnout diagnostickou kresbu, pokud se na to necítíte.

Diagnostika barev


Barva


Je to zvláštní krátké slovo, vlastně v naší řeči dost tvrdé. Co znamená? Jedním slovem vše. Nic není bez barev, je to široké spektrum našeho vidění. Každý z nás vnímá jednotlivou barvu odlišně. Zkuste vzít jakoukoli zelenou a přesně ji popište, tak třeba je to světlá zeleň s nádechem olivy, trošku do šeda. Vezměte přítele a položte mu jednoduchou otázku. Jaká je to barva?
Co zjistíte tímto malým testem? Jednoduchou věc, že to nevidí nikdo stejně. Pokud se budete ptát dál, uvidíte, že ani pocit z té dané zelené není totožný. Vám se moc líbí, máte pocit klidu a pohody. Váš přítel, kterého dobře znáte má, ale velmi odlišný názor. Je studená, br. Ne nelíbí se mu. Jaké z toho plyne poučení?
Nesuďme nikoho a nic. Ani barvu. Není krásná, či ošklivá, temná, či hluboká, je taková jen v našem pohledu, jen v našem vnímání. A mohu ze své zkušenosti říct, že i vnitřní postoj k jednotlivým barvám se mění, náladami i věkem. Jenže, co s takovou informací, když si potřebuji malovat pokoj nebo objednat kuchyňskou linku? Na dnešním českém trhu je velké množství barev, struktur i materiálů, které můžeme použít. Můžeme je rozdělit na přírodní a umělé. Těm umělým krásným tónům chybí něco podstatného – život, cit a energie. Pokud si použijeme umělou nebo živou květinu je nám rozdíl hned jasné. Stejné je to i barev, nábytku, podlah a ostatních povrchů, kde na to často zapomínáme. Nenechejme se ovlivnit módními trendy, které nás nutí do umělých nepřirozených materiálů. Ty nejen, že nepřináší potřebnou energii, ale berou jí nám. Nevysvětlitelná bolest hlavy, zdravotní potíže, neklid nebo nevyrovnanost by nás měli upozornit, že něco není v našem interiéru v pořádku a měli bychom hledat příčiny, které můžeme snadno napravit.
Barev je velké množství, jeden odstín střídá další a jak tedy najít a určit ten správný pro náš interiér nebo exteriér? Zkusme si alespoň zúžit ten velký kruh výběru na přírodní tóny a materiály. Vezmeme barvu, dřevo, kov, sklo a kámen. Ostatní materiály necháme stranou nebo je postupně nahradíme. Přírodní materiály jsou dnes bohužel cenově ty náročnější, jak finančně tak svou úpravou, ale měli bychom si uvědomit důležitost, kterou hrají v našem životě. Po dlouhá staletí jsme byli obklopeni přirozeností materiálů a až posledních řekněme 100 let jsme se posunuli do fáze experimentů, chemie a vzniku neodbouratelných materiálů, které škodí planetě a tím především nám samotným.
Barvy a jejich využití
Teorie barev
Barva je především vjem, který je vytvářen viditelným světlem dopadajícím na sítnici lidského oka. Aby lidské oko mohlo barevnost vnímat, využívá čípky trojího druhu, které jsou citlivé na tři základní barvy: červenou, zelenou a modrou.
Důležité je si uvědomit, že barva je tedy především pocit, barevný dojem.
Fyzikální hledisko barev
- musíme si uvědomit, že světlo plně ovlivňuje vnímání barev, každý světelný efekt mění své barevné spektrum
-každá barva má jinou vlnovou délku, červená má nejdelší a fialová nejkratší
Stín
Každý předmět vytváří stín, na něm samém, hovoříme o vlastním stínu a tam, kam stín předmětu dopadne, zůstane vržený stín. Jsou různé intenzity stínu, od plného, přes polostín až po téměř neznatelný, energický stín.
Světlo
-síla světla je odvislá od světelného zdroje
- vlastní světlo předmětu (lampa, svíčka) vyzařuje světlo, mění tím vlastní barevnost a působí na své okolí světlem a stínem
-jednotkou svítivosti je svíčka
-úhel dopadu světla ovlivňuje účinek osvětlení
Obraz světla
Musíme počítat s odrazem světla, který změní vnímání okolních předmětů.
- lesklé předměty odrážejí
- matné předměty rozptylují (difusní reflexe)
Lom světla
- světlo se lomí, pokud vstoupí do jiného průhledného prostředí (optické klamy, bludiště, apod.).
- každá barva se lomí různě intenzivně (nejvíce se lomí fialové spektrum, nejméně červené spektrum)
Barevné spektrum
- barvy spektra dávají skladem bílé světlo. (např. červené a zelené světlo se spojí na bílé stěně v barvu bílou)

 

Sčítání barviv


-doplňkové barvy (komplementární) se pomocí sčítání a svou rotací v kruhu dostávají do výsledné šedé barvy
Odčítání barviv
-barvy se vzájemně pohlcují, např.: žluté sklo pohltí modré, fialové a červené paprsky (ty ve spektru vzdálenější), modré sklo pohltí žluté, oranžové a červené paprsky.
-malíři na obrazech pracují s odčítáním barev (podklad žlutý-modrý jemný nátěr-zelený povrch, který je velmi živý, pronikající).
Světlo se šíří ve světelných vlnách, různá světla mají různou délku. Největší délku má červené světlo (700.10 mm) a nejmenší fialové (350.10 mm).
Nové světelné zdroje vznikají průnikem nebo ohybem světla - tvar a hustota štěrbin ovlivní vznik a tvar nového světla, které proniká dál.
Vzduch
- prostředí je zakaleno vodními párami a prachem (drobná, světlá tělíska v různé hustotě) - způsobuje zesvětlení, vnímání předmětů do dálky
Atmosféra a slunce
-sluneční paprsek probíhá atmosférou, která se mění (hustota), vidíme slunce a hvězdy v různé vzdálenosti, většinou výše než jsou
-v teple, horku se díky lomu slunečního světla předměty chvějí a vlní
-Fatamorganu způsobuje zrcadlení a lom světla na nestejně hustých vrstvách.

Obloha – barva oblohy je jen odrazová, např. mnoho drobných částeček par (obloha, mlha) a nebe se objeví mlhav
Duha – lom a úplný odraz ve vodních kapkách, vnitřní okraj je červený a vnější fialový je způsoben ohybem světla.
Závěr – je velmi důležité uvědomit si sílu a vliv světla, stínu na naše okolí.

Vzájemné kombinace barev


Je mnoho cest, jak kombinovat barvy. Důležité je vnímat sám sebe a prostor kolem jako neoddělitelný celek. Barvy mají svůj náboj, svou informaci i svou vlastní energii.
Barvy jsou léčivé a jejich kombinací můžeme docílit, jak vyčištění prostoru tak pomoci sami sobě. Přinášení vždy kladné i záporné informace, otázkou je, jak jejich potenciál využijeme.
Barva + -
Červená Energie Agrese
Oranžová Klidná vyrovnanost Pasivita
Žlutá Fantazie, dávání Svár, závist
Zelená Citlivost, léčitelství Sebestřednost
Modrá Cesta, pravda Únik, tvrdost
Indigová Víra, vnitřní klid Lež, neúcta
Fialová Mystika, vnímání vesmíru Pýcha, duchovní ego

Pokud kombinujeme barvy v interiéru, uvědomíme si především:
• prvek daného sektoru
• chybějící energii prostoru
• energii osob žijících v daném pokoji
• výtvarnou vhodnost vedle sebe stojících barev